معرفی بهترین سیال عامل (گاز) داخل موتور استرلینگ
همانطور که گفته شد، در ابتدا از هوا به عنوان سیال عامل در موتور استرلینگ استفاده می شد و به همین علت نامگذاری ابتدایی آن بنام موتورهای هوایی بوده است؛
اما بعد ها به علت سبکتر بودن هلیم و هیدروژن نسبت به هوا ، این دو گاز جایگزین آن شدند.
سبکتر بودن سیال عامل از طرفی منجر به کاهش حجم و وزن موتور شده و از طرفی دیگر کوچک و سبک بودن مولکولها موجب کاهش تلفات میگردد.
در حال حاضر هیدوروژن سیال عامل ایدهآل برای موتور استرلینگ از لحاظ خصوصیات ترمودینامیکی و فیزیکی به شمار میرود.
اما به خاطر خطرات آن و مسائل امنیتی، استفاده کاربردی کمتری دارد. بنابراین در حال حاضر بیشتر از هلیم به عنوان سیال عامل استفاده می شود .
با توجه به جدولزیر ، هوا حدوداً دارای وزن مولکولی ۲۹ است. در حالیکه وزن مولکولی هلیم ۴ است .
بنابراین هوا حدوداً هفت بار سنگینتر از هلیم می باشد. پس هلیم حدوداً باید هفت برابر کمتر از هوا انرژی دریافت کند تا یک نیروی مشخص را تولید نماید .
در کل هلیم به تنها خصوصیات ترمودینامیکی نسبتاً خوبی دارد ، سبک است و از طرفی خطرات هیدروژن را نیز ندارد .